دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان

ارائه‌ی مدیرعامل دلفین در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان

دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند»، دوم آذر با حضور وزرای صمت، ارتباطات و علوم، تحقیقات و فناوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیران صمت، ارتباطات و کشور، شهردار تهران، شرکت‌های دانش‌بنیان در این رویداد شرکت کردند. این همایش در راستای جریان‌سازی انقلاب صنعتی چهارم، بهم‌رسانی شرکت‌های دانش بنیان و صنایع بزرگ برگزار شده است که در این رویداد ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان حضور داشتند. امضا و تبادل تفاهم‌نامه‌ها بین شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارتخانه‌ها از جمله برنامه‌های دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان بود.

«مهندس محمدمهدی شیران»، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار دلفین نیز در این رویداد ملی، درباره‌ی خودروهای متصل صحبت کرد. او ارائه‌ی خود را با بیان آماری شوکه‌کننده از تصادفات جاده‌ای و شهری آغاز کرد. به گفته‌ی شیران، سازمان پزشکی قانونی و نهاد‌های مرتبط اعلام کرده‌اند که تنها در ۶ ماه گذشته، ۱۰,۷۲۰ نفر براثر تصادفات، جان خودشان را از دست داده‌اند. حدود ۷,۳۳۸ نفر از این آمار، در حوادث جاده‌ای و ۲,۵۸۸ از آن، در تصادفات درون‌شهری کشته شده‌اند. طبق این آمار تامل‌برانگیز، ٪۵۲ از این حوادث، ناشی از اشتباهات انسانی بوده‌اند؛ اشتباهاتی که هرچند کوچک، اما خانواده‌ها‌ی بسیاری را داغ‌دار کرده‌اند.

محمدمهدی شیران در ادامه‌ی ارائه‌ی خود، مهم‌ترین عوامل بروز چنین سوانحی را برشمرد. او ۴ مورد سرعت بالای رانندگی، سبقت غیرمجاز، صحبت کردن با تلفن همراه و خستگی و خواب‌آلودگی را به‌عنوان اصلی‌ترین این موارد برشمرد. شیران اشاره کرد که هر ساله، شاهد انتشار اخبار و آمار نگران‌کننده‌ی کشته‌شدگان براثر تصادفات خودرویی هستیم. به اعتقاد او، این واقعیت که در هر ساعت بیش از ۲ نفر در تصادفات جاده‌ای جانشان را از دست می‌دهند را می‌توان به‌عنوان زنگ خطری تلقی کرده و اقدامات جدی‌تر و کاربردی‌تری برای حل این معضل در سطح کشور انجام شود.

معرفی رادار خودرو توسط محمدمهدی شیران

در ادامه‌ی این رویداد، توضیح داده شد که آمار نگران‌کننده‌ی مرگ‌ومیر براثر تصادفات جاده‌ای، تنها چالش شهروندان در حوزه‌ی حمل‌ونقل نیست. محمدمهدی شیران در این بخش از سخنان خود، به آمار دیگری اشاره کرد که نشان می‌دهد هر شهروند تهرانی در طول روز، بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به‌دنبال جای پارک می‌گردد. این عدد،‌ در زمان ترافیک به ۴۰ دقیقه افزایش می‌یابد. همچنین شهروندان تهرانی، به‌طور میانگین روزانه بیش از ۳۱ دقیقه از وقت خود را در ترافیک تلف می‌کنند. اتلاف سرمایه‌ی ملی بنزین، زمان و آلودگی هوا، تنها چند مورد از نتایج نامطلوب این چالش خواهد بود. سرقت خودرو، مصرف سوخت و موضوعات مربوط به تخلفات بیمه، ازجمله دیگر چالش‌های این حوزه خواهد بود.

در بخش بعدی، به راه‌حل‌های چالش‌های موجود، پرداخته شد. ارتقاء خدمات حمل‌ونقل همگانی، نظارت بیشتر پلیس راهور، افزایش تعداد پارکینگ‌ها، آموزش بیشتر فرهنگ رانندگی و…، ازجمله‌ی این راه‌حل‌ها هستند. شیران توضیح داد که هریک از این راهکارها، ضروری هستند، اما هیچ‌کدام راه‌حل جامع نبوده و همچنین بودجه و زمان زیادی را نیز برای اجرا می‌طلبند.

پس سوال اصلی این است: بهترین و جامع‌ترین راه‌حل چیست؟

 

ارائه‌ی محمدمهدی شیران در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان

 

فناوری خودروهای متصل، راه‌حلی جامع برای حل بسیاری از چالش‌هایی است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم. موقعیت‌یابی خودروها، برقراری تماس اضطراری، بررسی رفتار رانندگان، عیب‌یابی خودرو از راه دور و ضبط تصاویر و وقایع جاده‌ای و کابین، ازجمله خدمات خودروهای متصل هستند. این امکانات می‌توانند به‌طور چشم‌گیری در حل چالش‌های ذکرشده نقش داشته باشند.

در بخش پایانی ارائه نیز، محمدمهدی شیران به شرح چالش‌های پیاده‌سازی فناوری خودروهای متصل در کشور، پرداخت. چالش‌های متعددی که تنها با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری موثر همه‌ی بازیگران این حوزه با یکدیگر، قابل حل خواهد بود. افزایش دانش فناوری خودروهای متصل، وضع قوانین مناسب در زمینه‌ی داده‌ها و حریم شخصی رانندگان و خودرو، فراهم کردن زیرساخت‌های کلان فناوری مانند سرورهای قوی برای eSIM، میزبانی از داده‌های تولیدشده توسط خودروی متصل، همکاری خودروسازان و سایر ذی‌نفعان، الزامات و حمایت‌های قانونی برای پیاده‌سازی فناوری‌های پیشرفته از سوی نهادهای حاکمیتی و افزایش دانش مدیریت اکوسیستم خودروهای متصل، از مهم‌ترین چالش‌های پیاده‌سازی فناوری خودروهای متصل است که در این رویداد به آن‌ها اشاره شد.

محتوای جدول