سلسله جلسات مدیریت دانش در دلفین

برگزاری سلسله جلسات مدیریت دانش به ابتکار بخش منابع انسانی

دانش برای همه مردم ارزشمند است و معمولا فرهنگ‌های قوی و متمدن را با کتابخانه‌هایشان و دانشی که به نسل‌های آینده منتقل کرده‌اند، می‌شناسند. دانش در سازمان‌ها نیز اهمیت زیادی دارد البته برخلاف سایر دارایی‌های مادی یک شرکت، دانش به تنهایی ارزشی ندارد یا دستکم ارزش آن بسیار کم است. ارزش سرمایه دانش از طریق به کارگیری و استفاده دانش در پیشبرد اهداف سازمان حاصل می‌شود.

نقشه‌ی مدیریت دانش

بخش منابع انسانی دلفین در راستای اهداف این شرکت به‌منظور ایجاد سازمانی دانش‌مدار و یادگیرنده، اقدام به اجرای سیستم مدیریت دانش در سازمان کرده است. در این راستا جلسات مستمری در داخل شرکت در جهت تهیه نقشه‌ی دانش برای تعریف وظایف و تخصص کارکنان آغاز شده است و بخش‌های مختلف شرکت با حضور در این جلسات، فرآیند تبدیل یادگیری شخصی به توانایی سازمانی را می‌آموزند تا فرهنگ غالب سازمانی به فرهنگ نوآوری و ابداع مبدل شود.

در این نشست‌ها به‌منظور دسترسی به اهداف طرح، مدیران ارشد و مشاوران حوزه‌ی منابع انسانی در دلفین آخرین مدل‌های طراحی شده در زمینه‌ی مدیریت دانش را به مدیران میانی و مجریان نقشه‌ی مدیریت دانش، آموزش می‌دهند. در این آموزش‌ها انواع مدل‌های مدیریت دانش، آموزش داده می‌شود، به برداشت‌های نادرست از این مفهوم و آن‌چه شامل مدیریت دانش نیست پرداخته می‌شود و روش‌های اجرایی گام‌به‌گام در جهت رسیدن به تحولات دانشی در شرکت، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا در نهایت این طرح بر مبنای نیازهای شرکت بومی‌سازی شود.

ضرورت اجرا

باتوجه به پیچیدگی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که فرآیندهای دانشی در مجموعه‌ی دلفین دارند، لزوم شکل‌گیری جریان دانش در شرکت و انتقال آن، اجرایی کردن این طرح ضروری بود.

دکتر منصور نوروزی مدرس دانشگاه و مشاور منابع انسانی دلفین و از مجریان مدیریت دانش، با تأکید بر اینکه «دانش سازمانی ذخیره سازی و بایگانی داده‌ها نیست، هدف از اجرای این طرح را کنترل داده‌های موجود و تبدیل آن‌ها به سطح بالاتری از اطلاعات و دانش دانست. با پیاده‌سازی این طرح انتظار می‌رود، دارایی‌های دانشی فرد به یک سند اطلاعاتی مبدل شود تا بدانیم جست‌وجوکننده‌ی دانش به چه چیزهایی نیاز دارد و آیا سازمان با دارایی دانشی خود قادر است به فرد کمک کند یا نیاز به اضافه کردن منابع جدید وجود دارد. بنابراین فرآیند مدیریت دانش، تلاشی برای آشکار کردن دارایی‌های پنهان سازمان در ذهن اعضا است و در ادامه‌ی تبدیل این دارایی‌ها به دارایی سازمانی، تا همه‌ی کارکنان به‌صورت طول و عرضی بتوانند از آن استفاده کنند.

همچنین باید توجه داشت که دانش سازمانی به‌شکل هرمی، شامل داده‌های خام در سطح پایین تا فرهیختگی در رأس آن را شامل می‌شود. مرحله‌ی متعالی مدیریت دانش سازمانی که در رأس هرم قرار می‌گیرد، رسیدن به جایگاه فرهیختگی است. در این وضعیت کارکنان، خودشان به‌دنبال تولید دانش و اطلاعات مفید در سازمان خواهند بود. وضعیت مطلوب ما در دلفین پس از اجرای این طرح رسیدن سازمان به چنین شرایطی است.»

محتوای جدول