سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه نکست

دلفین در مرحله نهایی جایزه فناوری نکست

کارآفرینان نوآور، پیشروان زیست‌‌بوم فناوری هستند که با ایده‌ها و نوآوری‌های خود در جهت به کارگیری فناوری‌های نوظهور، نقش کلیدی را در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور ایفا می‌کنند. رویداد جایزه‌ی ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان فناوری توسعه) با هدف حمایت از این ایده‌های مبتنی بر فناوری‌های نوظهور به‌منظور تحقق «رویای بعدی» این پیشروان زیست‌بوم در سال 1402 برگزار شد.
این جایزه با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری کار خود را از تیرماه آغاز کرد و شرکت‌ها در سه گروه «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» و «زیست‌فناوری و زیست مهندسی» طرح‌های خود را به این جایزه ارسال کردند.

طی مدت فراخوان این طرح ۲۴۰ طرح و ایده‌ی فناورانه توسط دبیرخانه این جایزه دریافت شده است. ۸۹ طرح از مرحله‌ی اولیه‌ی داوری در آبان‌ماه امسال گذر کردند و در بهمن‌ماه، ۱۰ ایده‌ی برتر در هر گروه یعنی مجموعا ۳۰ ایده به آخرین مرحله‌ی این جایزه راه یافتند. شرکت سامانه راهکار دلفین اسپادانا با طرح «خودروهای متصل» یکی از شرکت‌های راه یافته به مرحله‌ی نهایی این جایزه بود.
برنامه‌ی اختتامیه‌ی این رویداد طی روزهای اول و دوم اسفندماه در اصفهان برگزار شد. نمایشگاه نکست نیز در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با هدف کمک به تعالی و افزایش سرعت رشد زیست‌بوم از طریق ایجاد انگیره‌ی بیشتر و حمایت از ایده‌های نو برگزار شد. شرکت سامانه راهکار دلفین اسپادانا نیز در کنار دیگر راه‌یافتگان به فینال این رویداد، در نمایشگاه حضور داشت و دستاوردهای خود در زمینه‌ی خودروهای متصل را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشت.

جایزه‌ی ملی نکست تلاش داشت به شرکت‌های بالغ کشور که درک درستی از بازار خود دارند، توانمندی‌های فناورانه در حوزه‌ی خود کسب کرده و قدرت خود را در تولید محصولات پیش‌تر ثابت کرده‌اند، کمک کند تا رسوخ و نفوذ فناوری و نوآوری را افزایش دهند و بتوانند محصولات جدیدتری در سطح بین‌المللی تولید کنند و رقابت‌پذیری خود را افزایش دهند.

مهم‌ترین هدف این رویداد گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های نوظهور بود که در پیشرفت‌ها و نوآوری‌های امروز در حوزه‌های گوناگون و سیستم‌های مختلف پدیدار می‌شوند. همچنین حمایت از توسعه‌ی‌ سبد محصولات شرکت‌های فناور کشور، تشویق ورود صنایع و شرکت‌های بزرگ و صاحب فناوری به توسعه در جهت فناوری‌های نو‌ظهور، افزایش شتاب رشد شرکت‌های فناور، هم‌افزایی، هم‌آفرینی و رقابت فن‌آفرینان کشور از دیگر اهداف تعریف شده برای این رویداد بود.

حضور دلفین در جایزه‌ی ملی نکست و راهیابی به مرحله نهایی این رویداد فرصتی بود تا طرح پیشروانه‌ی این شرکت در زمینه‌ی خودروهای متصل مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه‌ی علم و فناوری کشور قرار گیرد و مساعدت‌های آتی جهت تبدیل طرح‌ها به برنامه‌های عملیاتی جلب شود. به‌علاوه در حاشیه‌ی این رویداد این فرصت فراهم شد تا موضوع خودروهای متصل برای گروه‌های بیشتری از مردم و مسئولان تشریح شود و ضرورت حرکت به‌سمت آن به‌عنوان یک نیاز اساسی فناورانه در آینده‌ی کشور مورد تأکید قرار گیرد.

 

 

محتوای جدول