ایرانسل تک تاک

برگزاری پنل تخصصی «خودرو متصل، چالش‌های فناورانه و فرصت‌های دانش بنیان»

در روز 7 خرداد 1401، دومین تِک تاک ایرانسل با محوریت «خودروهای متصل، چالش‌های فناورانه و فرصت‌های دانش‌بنیان» در مرکز نوآوری ایرانسل برگزار شد. در این پنل تخصصی، جمعی از فعالان و صاحب‌نظران حوزه‌ی خودروهای متصل از جمله مدیرکل کسب‌و‌کار سازمانی ایرانسل، مدیرعامل اسنپ، مدیر مرکز کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقل برقی مپنا، عضو هیأت علمی دانشکده‌ی برق دانشگاه صنعتی شریف، مدیرعامل گروه دلفین، مدیرعامل ایرانسل‌لبز و گروهی از کارشناسان و متخصصان این زمینه، حضور داشتند.

در ابتدا، علیرضا فرهادی، عضو هیأت علمی دانشکده‌ی برق دانشگاه صنعتی شریف، درباره‌ی ماهیت اکوسیستم خودروهای متصل، روندهای جدید تکنولوژی‌محور که در حال توسعه هستند، زیرساخت‌های فناورانه‌ی مورد نیاز برای پیاده‌سازی با کیفیت این اکوسیستم، چالش‌ها و فرصت‌های طلایی که در مقابل ما وجود دارند، توضیحات جامعی را بیان کرد.

در بخشی از این پنل تخصصی، محمدمهدی شیران، مدیرعامل گروه دلفین، اشاره کرد که افزایش آگاهی عمومی نسبت به فناوری‌ خودروهای متصل عامل اصلی در بهره‌گیری از امانات این صنعت است. او بر این موضوع تأکید کرد که تمام خودروسازان برای فعالیت و داشتن ارتباط موثر با یکدیگر، همچنین رسیدن به بهترین نتیجه، باید خدمات قابل ارائه‌ای در اکوسیستم خودروهای متصل، تعریف کنند.

مدیرکل کسب‌وکار سازمانی ایرانسل، محسن یوسف‌پور، توضیح داد که بحث خودرو متصل یک زیست بوم جدید است که به تعامل تمامی ذی‌نفعان در کنار یکدیگر نیاز دارد. اپراتورها نقشی جدی در این زیست‌بوم دارند و می‌توانند شبکه‌ و زیرساخت را در جغرافیای مشخص در اختیار سایر بازیگران این حوزه قرار دهند. ما سعی داریم به‌عنوان اپراتور، شرایطی فراهم کنیم تا ذی‌نفعان و سایر بازیگران در کنار یکدیگر، این زیست‌بوم را شکل دهند و برای این منظور ایرانسل در مجموعه ایرانسل لبز، مرکز مطالعات خودرو متصل را ایجاد کرده است.

چالش‌های حوزه‌ی خودروهای دیجیتال

چالش‌هایی که در حوزه‌‌ی خودروهای متصل در کشور وجود دارد، موضوع بعدی مورد بحث در این پنل بود. محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، درباره‌ی این موضوع اشاره کرد که ویژگی‌های مهمی مانند افزایش ایمنی و مانیتورینگ لحظه‌ای که از نکات بسیار مهم و اولیه در بحث خودروهای متصل است، در اپلیکیشنی مانند اسنپ وجود دارد و در آینده‌ای نزدیک نیز قابلیت‌های متنوعی مانند رصد سرعت غیرمجاز، انحراف از مسیر و…، با هدف افزایش ایمنی و آسودگی خاطر مسافران در اپلیکیشن اسنپ اضافه خواهد شد.

در قسمت دیگری از پنل تخصصی خودروهای متصل، عادل دمشقی، مدیر مرکز کسب‌وکار حمل‌ونقل برقی گروه مپنا، دلیل حضور مپنا در حوزه‌ی خودرو برقی و خودرو متصل را تکمیل زنجیره‌ی ارزش آن شرکت به‌عنوان بازیگر اصلی تولیدکننده‌‌‌ی برق و سپس مصرف آن در حوزه‌ی حمل‌ونقل پاک اعلام کرد. وی همچنین از برنامه‌های این شرکت در زمینه‌ی توسعه‌ی تکنولوژیک صنعت خودرو برقی و همکاری با ایرانسل در خصوص توسعه‌ی زیست‌بوم خودروهای متصل خبر داد.

افتتاح مرکز مطالعات خودروهای متصل

در انتها نیز امیر چکینی مدیرعامل ایرانسل‌لبز، از افتتاح «مرکز مطالعات خودرو متصل» خبر داد. وی همچنین از علاقه‌مندی این مرکز به همکاری با بازیگران بزرگ حوزه‌ی خودرو و دانشگاه‌ها، به‌منظور رصد فناوری‌های نوین حوزه‌ی خودروهای متصل و بررسی تجربیات بین‌المللی و کمک در تدوین استانداردها و دستورالعمل‌ها خبر داد. از دیگر اهداف افتتاح این مرکز، می‌توان به فراخوان‌های همکاری و مشارکت با استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، در توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با خودرو متصل اشاره کرد.

محتوای جدول