فناوری‌های جدید حوزه‌ی خودرو

گفت‌وگو با مدیرعامل گروه دلفین درباره‌ی فناوری‌های جدید حوزه‌ی خودرو

گفت‌وگوی ویژه‌‌‌ی خبری با موضوع فناوری‌های جدید در حوزه‌ی خودرو، با حضور مهندس محمدمهدی شیران مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دلفین، دکتر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و مهندس عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مپنا، در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۱ به‌طور زنده از شبکه‌ی خبر صداوسیما پخش شد.

دسته‌بندی فناوری‌های جدید در حوزه‌ی خودرو

در این گفت‌وگو، دکتر منوچهر منطقی اشاره کرد که فناوری‌های جدید در حوزه‌ی خودرو به ۴ مجموعه‌ی بزرگ خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای خودران و خودروهای اشتراکی تقسیم می‌شوند. از سال ۹۳ تاکنون مطالعات گسترده‌ای در این حوزه صورت گرفته و از آن‌جایی که این فناوری، جدید و نوظهور است، پیشرفت در این حوزه به همکاری نزدیک دانشگاه‌ها، مراکز علمی-تحقیقاتی و صنعت، نیاز دارد.

گفت‌وگو با مدیرعامل گروه دلفین درباره‌ی فناوری‌های جدید حوزه‌ی خودرو

در ادامه، مهندس شیران به گستردگی بازار کار برای متخصصان و کارشناسان این حوزه اشاره و خاطر نشان کرد که ظرفیت خودرویی که در کشور وجود دارد آ‌ن‌قدر جذاب است و پتانسیل بالایی دارد که نه‌تنها کارشناسان، بلکه بسیاری از سرمایه‌گذاران را نیز به این بخش جذب می‌کند. بسیاری از نخبگان ما به سمت تولید و توسعه‌ی خودروهای برقی، متصل و حتی در سطوح بالاتر، خودروهای خودران، روی می‌آورند. در این گفت‌وگو اشاره شد که فناوری‌های نوظهور خودرویی، فرصت بسیار مناسبی هستند تا شرکت‌های دانش‌بنیان و همه‌ی بازیگران در این حوزه، به‌منظور همسو شدن با سایر کشورهای پیشرفته‌ی جهان، باهم همکاری کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که این همکاری باید پایدار باشد؛ چراکه ورود به حوزه‌ی خودروهای فناورانه، نیاز به مطالعه، تحقیق و توسعه‌ی مداوم و مستمر دارد.

مهندس شیران اضافه کرد که افزایش جریان و توسعه‌ی بازار در این زمینه، نیازمند این است که همه، نسبت به این فناوری آگاه بوده و اطلاعات کافی داشته باشند. بنابراین در کنار سایر فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد، باید موضوع فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، به‌طور گسترده برای همه‌ی بازاریان و مشتریان را نیز در نظر بگیریم.

چالش‌های توسعه‌ی فناوری خودروهای برقی و متصل

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، مهندس علی‌آبادی به چالش‌های توسعه‌ی فناوری خودروهای برقی و متصل در سطح کلان اشاره کرد. به گفته‌ی او، استفاده از خودروهای برقی و متصل، علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، صرفه‌ی اقتصادی نیز دارد. با این حال، شرکت‌های دانش‌بنیان برای گسترش استفاده از این فناوری‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. مهندس علی‌آبادی اضافه کرد که در بخش فناوری و دانش، مشکل و چالشی وجود ندارد و بیشتر چالش‌ها در بخش استاندارد و استانداردسازی است.

در انتها، دکتر منطقی با توضیح اینکه مجموعه‌ای از استاندارد و تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان تفاهم کرده‌اند تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای فراهم کردن استانداردهای لازم را فراهم کنند. نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که باید سرعت انجام فرآیندها، همچون سایر کشورهای پیشرفته‌ی جهان، در حوزه‌ی فناوری‌های ترکیبی خودرو نیز افزایش پیدا کند.

محتوای جدول